2009-05-08

Where have all the flowers gone, long time ago

Fast i detta fall tänker jag mer på fåglarna som brukar vara så punktliga! De senaste 3-4 åren har vår sädesärla kommit, om inte på skärtordagen, så någn gång under påsk - och lika var det i år. Vi åkte ju till Gotland för att hämta flyttkartonger på långfredagen. Men det var fortfarande mörkt ute då så jag såg ju inte om den lilla damen hade hunnit anlända. Men när vi kom hem på söndagskvällen var hon på parkeringen och spatserade med vippande stjärt. För mig är det det riktiga vårtecknet! Återstår att se om svalorna kommer med sommaren i år.
Under alla år vi bott här har tornsvalorna kommit och stressat ut stararna från holkarna. Men förra året kom inga svalor. Första gången på 25 år! Och i år har vi inga starar, inga björktrastar men en hel drös med kajor och kråkor. Å så lilla sädesärlan förstås. Undrar vad som händer egentligen? Alla pratar om växthuseffekten. Innebär det att fåglarna flyger ännu längre norrut då? Men de borde väl i alla fall mellanlanda här? 

1 kommentar:

Nonna sa...

Då är det nog din pippi som är här!Här spatserar ärlan framför nosen på den kopplade prinsessan - hon tuggar och gnolar och har sig men når ju inte fram för att ta sig en munsbit. Undrar vad hon skulle göra OM hon nådde fram.??Hon skulle nog bli så "till sig i trasorna" att hon släppte bytet direkt. Idag regnar det så nu borde vi haft tapeten hemma som ska sättas upp i gästrummet/Caisas rum. Det får liksom vara nog med landspatriotismen nu, den där blå-gula har gjort sitt tycker vi. Nu ska det satsas på ljusa väggar så kanske tar man en lov till tapetaffären för det är stor LOPPIS (Lions)i stan kl 10.00 så då tänkte jag infinna mig och dra hem nåt mer vi inte behöver till makens stora förtvivlan. Ingen ide han byter till nån annan tant heller han riskerar ju att få nån som är ännu värre - om det finns.
Inte har jag nån kropp för tapetsering just nu men om jag fördjupar mig i de tankarna så kan jag lägga mig ner och dåna på en gång! Sköt om sig med och utan fågelskådning! Kram syster Yster

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...