2009-07-16

Jag har tråååkigt!!! Och känner mig gnällig.

ÖRONinflammation av alla sjukdomar! Iaf enligt doktorn, som jag var till igår. Förkylningen ville inte ge med sig utan blev bara värre för var dag tills jag igår inte stod ut utan tog mig i kragen och satte mig i väntsalen hos läkaren. Det var nog en av de få dagarna man gått till akutmottagningen och kommit därifrån OCH hunnit hämta medicin inom en timme. 
Dr konstaterade som nämnt öroninflammation och det var väl det sista jag trodde på. Jag har hört (och vet sen en ggn tidigare) att man har ont i öronen, har svårt för att öppna munnen mm då. Men inte jag inte. Jag har däremot haft en fruktansvärd nästäppa som inte släppt mha Nezeril, feber som svängt upp och ner, ont i huvudet emellanåt, ingen smak och lukt sen i lördags och på det som ett lock i örat. Jag har hört mina egna hjärtslag hela tiden i vänsterörat. De har tom överröstat tinitusen, den som låter som om ett kylskåp går på full effekt hela tiden, och det vill ju inte säga lite. Till råga på allt detta kom hostan som ett brev på posten. Så nu har jag träningsvärk i mellangärdet också :-(
Botemedel fick jag hämta ut på Apoteket, penicillin, hostmedicin och en annan nässpray. Detta har jag nu tagit i ett dygn och det enda som är bättre är hostan. Sämre är att jag har som bomull i hela huvudet, och att jag mår lite illa av hostmedicinen. Den kan jag ju skippa om ngn dag så det ger sig väl. 
Det värsta i det hela är smaken och lukten. Jag har kommit på mig själv flera gånger de sista dagarna med att trycka något mot näsan för att känna lukten och - NADA! 
Vi slog på stort när vi var och handlade sist, maken och jag. Han äter ju inte skinka, tycker inte om lukten och smaken på den. Och jag vill bara ha lufttorkad. Nu finns det ju en hel drös av dessa men vi ville pröva det allra bästa - Pata Negra.  Parma gillar jag ju men tycker att den är lite onödigt dyr och gissa då vad jag tyckte när vi såg priset på denna spanska delikatess? Vi köpte iaf ett halvt hekto för det facila priset av 37:- (=740:-/kg). Lars gillade den och jag älskade den men kan nog nöja mig med parma nästa gång =)
Vad jag vill ha sagt med detta är: Vad är det för idé att lägga en skiva pata negra på mackan när man endast känner igen konsistensen och absolut INGEN smak! 
Slut på gnäll.

1 kommentar:

Nonna sa...

Kära syster - så klart ingen ide´alls, du kan ta skinkost så länge - tills smaklökar o luktsinne kommer i balans. Min man är oxå gourmet han vill ha Waldecker och den kostar 239:-/kg i ICA butiken..men vi har ju inte tre hungriga tonåringar längre så det går väl an. Värre är det ju att köpa hem pålägg, eller mat över huvud taget, som man slänger bara, det känns slösigare!!
Stackars dig jag har haft så där några gånger och det är hemskt då smak o lukt försvinner man gitter inte käka ens. Nässprayen ska ju minska det svullna som är boven i dramat så fortsätt med den du.
Ångbad med kokande vatten med vademecumdroppar o vitlök i, i ett stort fat och en handduk över huvudet är "dunderhonung" oxå..
sköt om dig, ring nån dag då inte L står i farstun redo för äventyr!!
Kram syster i norr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...