2014-03-05

Fråga om en brädas tjocklek

Alltså man kan inte annat än avundas de som kan få en liten fråga om en brädas tjocklek att bli till en hel novell. Jag fick ett uppdrag att åka till brägår'n (byggvaruhuset) och inhandla spontade plankor som maken ska göra ett brunnslock av. De skulle vara ca 28x120 (mm, upplysning för de som kan lika lite om det här ämnet som jag). Väl där ser jag att de inte har några spontade plankor (för det vet jag hur de ser ut) som är bredare än 95. Det hade väl gått an om det inte var för att de bara var 22 mm tjocka. Killen å brägår'n sa att han kunde beställa hem de plankor i 28 mm tjocklek vi behöver till på tisdag. Men eftersom jag har sån okunskap inom området tvekade jag och sa att jag får återkomma efter konsultation med maken.

Sagt och gjort. Jag skickade frågan till honom via e-post eftersom vi båda satt vid var sin jobbdator på två helt olika geografiska platser. Följande brev kom som svar:

"Helt okey att beställa hem 28 mm till på tisdag....har annat jag kan pyssla med under tiden som granarna växer färdigt och att skogskuggaren går ut och fäller de träden som krävs och att sågaren sågar upp träden till plankor och att hyvlaren hyvlar till dom jämnt och fint och att spontmannen spontar till dom och att packaren packar in dom och truckföraren lastar dom på lastbilen och att lastbilschauffören transporterar dom till ett mellanlager och att godsmottagaren på mellanlagret tar emot dom och samtidigt checkar att det är rätt gods han tar emot när han därefter kallar på truckföraren som lossar lastbilen på mellanlagret där våra spontade bräder blir liggande ett par dagar tills logistikpersonen skriver ut en ny transport till slutdestinationen och då tar lagerchefen och kallar på truckföraren som prexis har kommit tillbaka ifrån att ha varit pappaledig i ett par dagar (där hade vi tur, kunde skitigt sig annars) han lastar då vårt gods och nu är det nära att anlända till brädgården i Färgelanda för nu är det måndagen den 10e mars och Lars åker till Lidköping.... ;) för att bl.a fika med sina kollegor på lokalkontoret."

Och för er som inte vet hur en spontad planka ser ut har ni här en bild att titta på :)

3 kommentarer:

Nonna sa...

Gode Gud!

Photosheep.se sa...

Nonna, nu ska vi inte överdriva, då blir han högfärdig(are). :)

babban sa...

Åh, högfärdig tror jag inte att han blir, det ligger liksom inte för honom. Å Gud tror han ju inte på.... Men visst var det kul att läsa? :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...