2007-08-04

Rörmokare - fast bara nästan



Vem behöver hantverkare? Här är en som tog tag i saken själv när diskvattnet vägrade rinna ner. Jag brukar ju rensa handfaten med jämna mellanrum eftersom det händer att jag snabbtvättar håret där. Även om håret är kort så blir det små bollar av det när det blandar sig med den gegga som blir av tvål mm och lägger sig på insidan rören. Så till slut blir det ju stopp. Och jag brukar fixa det. Maken tar hand om de stora sakerna (bil mm) och jag de små (avlopp mm).

Nu var det ju inte tvål och hårstrån i köksavloppet. Först trodde jag att det var en mus som hade fastnat och dränkt sig. Så stor var nämligen proppen och alldeles grå och slibbig. Vad den bestod av tittade jag inte närmare på. Hade ingen större lust att dissikera den. Det räckte med det jobb som blev. Det är ju ett antal rörkopplingar som man först skall ha isär, rensa och därefter sätta ihop igen. Och varje gång man börjar så tänker man "Ja, så där skall den sitta, det kommer jag ihåg" och när man skall sätta ihop den igen så vet man hur den skall sitta men det blir aldrig riktigt lika i alla fall. Och att få det tätt är inte helt lätt. Och skam till sägandes får jag erkänna att jag var tvungen att be maken om hjälp det sista. Det visade sig att packningarn är på upphällningen och därför läckte det lite på några ställen. Han har ju lite mer kraft i händerna än jag så han fick det tätt till slut. Så jag får väl ta tillbaka det här med rörmokare, jag är nog bara lärling ännu. Det tar ju några år innan man får sitt mästarbrev :-D

3 kommentarer:

Nonna sa...

Vet du hur du kan göra , jag tar fram digitalkameran och fotar hur det ser ut innan jag tar isär saker, sen kollar jag bara så det hamnar som det ska.
Jag brukar oxå rensa avlopp det kanske ligger i släkten.??

babban sa...

åh, men du, det är ju fusk! Tänkte på det men förkastade tanken lika fort.

Nonna sa...

Det är inte fusk, det är instruktionsboken du inte har just då! Det finns dom som tycker att det är fusk med korsordslexikon oxå men om du inte löser det du inte kan så lär du dig ju aldrig nåt mer heller. Se det som litteratur och från litteraturen har vi lärt oss massor av andras misstag och lyckade lösningar.
Fota du utan att skämmas men skäms ju mer om man inte får "till et´".

Kram syster

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...