2007-10-20

Vinterförvaring

Nu har jag äntligen fått in växterna som jag vill ska överleva vintern. Pelargoner och änglatrumpeter står nu nere i gäststugan där värmen för tillfället är satt till strax under +10. Det blir väl en chock för dem som vanligt runt jul då sönerna kommer hem och temperaturen stiger under en till två veckor. Men jag får väl försöka komma ihåg att ge dem lite extra vatten just då, inte sönerna utan blommorna naturligtvis.

Det är konstigt det här med att klippa ner en växt. Man behöver ju vanligtvis inte fler men det är förbaskat svårt att slänga de grenar som skulle kunna ge en ny fin planta. Har sparat undan två skott sen tidigare och ett av dem är redan bortlovat men nu har jag satt ner tre extra bitar i vatten. De står ute på altanen men jag tror jag får ta in dem snart annars är det risk att jag glömmer bort dem och det fryser sönder.

Pelargonerna klipps ju inte ner nu och det är svårt att ta in dem eftersom de blommar ännu. Till våren får jag nog ta upp dem till huset i februari och fixa med dem, då kanske de blommar lite tidigare än de gjort i år. Jag tog inte fram dem förrän i juni och de började inte blomma förrän i slutet av juli eller om det var i augusti. De stod ju ute och det har ju regnat en hel del så de har inte varit så där väldigt fina förrän nu i höst. Jag vet inte riktigt hur man skall göra med pelargoner för det är först nu på senare år som jag har börjat gilla dem. Det verkar vara en tacksam blomma.

Har även hunnit med att gå en liten sväng i skogen. Men man får vara vaksam och ha på sig nåt som lyser ordentligt för de här gubbarna som sitter på pass kan man ju inte lita på. De skjuter nog på allt som rör sig. Nu var det inga jägare ute där jag var. Men svamp fick jag tag i. Trattisarna är ju växtvilliga så här års och de finns i överflöd. Nu tog jag bara lite eftersom det skulle bli lagom till en paj. Så nu står det en svamp- och ruccolapaj på avsvalning. Den blir till lunchmat i veckan. Dessutom gjorde jag en paj/kaka på resten av våra päron. Lade dem i pajskal och hällde på en blandning med ägg, socker och philadelfia. Hoppas det smakar gott. Kanske skulle jag haft i nåt annat men jag har aldrig gjort en päronpaj/kaka tidigare och jag hade inget recept. Men den som lever får se. Provsmakning i morgon. Det gäller att njuta av livet.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...