2009-01-25

Porla du stilla källa

Slölyssnade på "Kossornas Planet" på P4 i går medan jag förberedde maten. Jag tror de var på Tom Titts i Södertälje. I vilket fall så pratade de om att man kan alstra sin egen ström till datorn eller tv:n genom att man cyklade och kraften gick via en generator till burken man ska använda. Något att fundera på när elpriset bara stiger. Fast man kan inte spara strömmen ännu utan man cyklar samtidigt och det är väl ok med en burk man tittar på men värre med att jobba i datorn samtidigt. 
Bättre vore det väl då att ha ett eget litet vattenfall på tomten. Det kan ju inte enbart ge ström utan har ju samtidigt en lugnande effekt. I alla fall tycker jag att ljudet från ett litet fall är skönt. Det får ju inte vara som Niagara det skulle nog vara störande i stället. 
Kommer ihåg när vi var på semester uppe i Härjedalen och tältade bredvid älven några dagar. Sista morgonen där vaknade vi av att det var något som var annorlunda. Det lät inte från fallet som var ungefär 100 m från tältet. Men det berodde inte på att det inte kom något vatten utan vinden hade vänt. 
Det lilla fallet som jag fotat hörde vi när vi var på promenad ute vid Gustafsberg. Det var ingen bra dag att ha kamera med, mest dimma men helt vindstilla. Det var nog därför vi hörde vattnet så klart.

2 kommentarer:

Nonna sa...

Ja det lät väl lite för komplicerat för mig jag tror vi får fortsätta att nyttja EON och elda vår pelletskamin och stödelda med veden. Vi fick hem en pall med pelletsäckar iförrgår så nu räcker dom förhoppningsvis ett tag framöver. Annars får man väl ta till dunmunderingen.
Vilket fint litet fall på bilden det finns så många smultronställen här hemma i vårt eget land.
Dina vantar är på väg kanske får du dem imorron jag hoppas dom inte är alldeles för stora jag kan sticka ett par gråmelerade också..först ska jag göra en prototyp på en egen design som skapats i huvudet då man inte har annat klokt att bry hjärnan med.
Ha en skön helg.
Kram syster Ystersort!

babban sa...

Gulledig! Jag har fått dem och de är JÄTTEFINA! Passar gör de oxå. Tack, tusentack. Om du är bra på att läsa mönster ska jag ge dig ett tips. Det är ett par halvvantar egentligen men du som kan det här med vantar löser det nog. De är jättefräcka. Ska försöka själv - nångång =)
http://www.knittingdaily.com/blogs/patterns/archive/2008/07/24/winter-twilight-mitts.aspx

KRAM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...